Legioen van Maria Nederland & België
Legio Mariae
 
 






 Deel deze pagina:

link naar de RSS Feed van de laatste nieuwsberichten meld deze pagina op Twitter meld deze pagina op Facebook

Allocution Januari, Pater Eamon Devlin CM

Concilium Nieuws

gepubliceerd: dinsdag, 30 januari 2024

Het feest van de bekering van Sint-Paulus, dat deze maand plaatsvindt, is een van de belangrijkste bekeringen in de geschiedenis van het christendom. Saulus, de gepersonifieerde vervolger van de vroege Kerk, wordt Paulus, prediker bij uitstek van het geloof en apostel voor de heidenen. Hij is een van de beschermheren van het Legioen, en met goede reden.

Paulus' ervaring in Damascus met de opgestane Christus, die hem vraagt: "Waarom vervolg je mij?" » onthult hem het mysterie van de Kerk als het mystieke Lichaam van Christus - een mysterie dat Paulus met veel zorg heeft uitgewerkt en verkondigd. Dit is het mysterie dat ten grondslag ligt aan het begrip van het Legioen over zichzelf en zijn missie: iedereen heeft een plaats in Christus, iedereen heeft de verant­woor­de­lijk­heid om iets voor die plek te doen. Het Legioen heeft een plaats en een werk voor iedereen. Er is niets minder of groter in de poging om Christus aanwezig te maken in de wereld voor degenen die Hem niet hebben ontmoet of die niet bij Hem zijn gebleven. Elke cel van het Legioen, van het kleinste praesidium tot het Concilium zelf, is een manifestatie van het mystieke Lichaam van Christus.

Een deel van de erfenis van Sint-Paulus aan het Legioen is het gevoel ergens bij te horen, openheid voor anderen. Christus investeert zichzelf in het onbeduidende. Het andere deel is zijn onophoudelijke apos­to­lische inspanning, die hij tegen hoge per­soon­lijke kosten heeft voortgezet. Ons begrip van onszelf als legioensoldaten van Maria vereist dat we niets minder zijn dan mensen die de Geest van Maria bezitten - de Heilige Geest, en die er bij alle gelegenheden naar streven om haar Zoon bekend en geliefd te maken. Voor sommige veteranenziekte zal dit ook het soort ontberingen omvatten die St. Paul te land en ter zee en in verschillende culturele contexten heeft doorstaan. Voor ons allemaal omvat dit het delen van de vreugde en het verdriet van het Mystieke Lichaam van Christus, hetzij door gebed, evangelisatie of zelfs door onder hen te zijn op welke manier dan ook die het Legioen mogelijk maakt via de PPC en de correspondenten.

We horen over de ontberingen die christenen in landen als Nicaragua moeten doorstaan. Toch gaat het werk door. In Ierland is er nu een witte martelaar voor het geloof. Laten we, terwijl we vandaag nadenken over het feest van het Woord van God, bidden voor de eenheid van de Kerk. Als legioenairs moeten we weten wie we zijn en iets doen om leden te worden van het Mystieke Lichaam van Christus. De Moeder van Jezus staat aan onze zijde.


Elke zondag om 21.00 uur Nederlandse tijd is er, na de rozenkrans, een discussie over een artikel geschreven door Frank Duff of een onderwerp over Frank Duff.

Zoom Meeting ID: 811 4083 3503 / Password: 876433



https://www.frank-duff-essays.com/ is een site waar een flink aantal van deze geschriften in het Engels be­schik­baar zijn, maar met Google Translate zou je het gemakkelijk in het Nederlands kunnen hebben.

In eenheid van gebed, Eddy






 
© Copyright 2022 • Legioen van Maria Nederland & België     Deze website is ontworpen en wordt onderhouden door iMoose